انجمن علمی متخصصان آموزش علوم پزشکی ایران (ایرسام) برگزار می کند
دوره پیشرفته دانش پژوهی آموزشی و تدوین فرایندها در جشنواره شهید مطهری
دوره شامل دو بخش آفلاین و آنلاین است. توجه داشته باشید کسانی که در بخش آفلاین ثبت نام نکرده باشند امکان ثبت نام و شرکت در بخش آنلاین را ندارند.
هم اکنون می توانید در بخش های دوره ثبت نام کنید
مسئول دوره:
دکتر محمد حسین زاده
مدرسان همکار (الفبایی):
دکتر کاوه اسلامی، دکتر الهام بوشهری، دکتر فخرالسادات حسینی، دکتر محبوبه مافینژاد
شرح دوره:
یکی از مهم ترین تحولات آموزشی دو دهه اخیر در آموزش علوم پزشکی کشور پذیرفته شدن دانش پژوهی آموزشی به عنوان یک فعالیت ارزشمند و هم تراز با فعالیت های پژوهشی مرسوم است. برگزاری منظم و سالانه جشنواره شهید مطهری در هر دو سطح دانشگاهی و کشوری و تغییر رویکرد آن در ارزیابی فرایندهای ارسالی بر اساس معیارهای دانش پژوهی آموزشی سبب گردیده که این دو موضوع در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر قرار بگیرند.
این دوره تلاش می کند تا با مرور اصول و مبانی دانش پژوهی آموزشی، علاقه مندان به ارسال فعالیت های دانش پژوهی آموزشی خود در قالب فرایندهای جشنواره شهید مطهری را در این مسیر یاری کرده و توانمندتر سازد.
گروه هدف:
این دوره برای اعضای هیات علمی علوم پزشکی که قصد دارند فرایند دانشپژوهی خود را برای ارسال به جشنواره شهید مطهری در قالب فرم گزارش فرایند جشنواره آماده نمایند یا آن دسته از اعضای هیات علمی که میخواهند با ارزیابی فرایندهای دانشپژوهی در جشنواره شهید مطهری آشنا شوند مناسب خواهد بود.
پیامدهای یادگیری (توانمندیها)
انتظار می رود در پایان دوره شرکت کننده در دوره بتواند:
- یک فرایند دانش پژوهی آموزشی را در قالب فرمت گزارش فرایند جشنواره شهید مطهری آماده ارسال نماید.
- حیطه مرتبط با فرایند را از میان حیطه های شش گانه شناسایی کند.
- بر اساس فرم داوری جشنواره نمره فرایند نگارش یافته خود را تخمین بزند.
- نقاطی که میتواند با انجام مداخلات فرایند را ارتقا دهد شناسایی نماید.
- مستندات تکمیلی مرتبط با هر بخش از گزارش فرایند را برشمارد.
محتوای دوره:
- دانش پژوهی و ارزیابی دانش پژوهی آموزشی
- بخشهای فرم گزارش فرایند
- تعاریف حیطه های فرایندهای جشنواره شهید مطهری
- ارزیابی با فرم اولیه معیارهای دانش پژوهی آموزشی
- نمره دهی با فرم داوری
- ارتقای فرایند بر اساس ارزیابی اولیه با فرم داوری
شکل برگزاری دوره:
محتوای آموزش به شکل خودایفا به شکل سخنرانی های کوتاه طراحی و ارایه میشود. در هر عنوان مولتی مدیای آموزشی با مثال ها یا تمرین های مرتبط تکمیل میشود. در ابتدای هر هفته فایل سخنرانی های کوتاه در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد و با ارایه زمانبندی شده مثال ها و/یا تمرین ها پی گرفته میشود. شرکت کنندگان پس از مشاهده سخنرانی های کوتاه مثال ها و تمرین ها را مرور مینمایند و پس از حل تمرین ها، بازخورد در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد.
در کارگاه آنلاین، شرکت کنندگان در گروه های از پیش تعیین شده در دو نوبت و هر نوبت یک فرایند را مورد ارزیابی قرار داده نقاط ضعف و قدرت را شناسایی میکنند. پس از آن راه حل های خود را برای ارتقا آن مطرح کرده به اطلاع همه شرکتکنندگان میرسانند و مورد بحث قرار میدهند. در هر یک از گروه ها یکی از مدرسان برای پیشبرد و تسهیل بحث حضور خواهد داشت.