راهنمای رفتار حرفه ای اعضای هیئت مدیره، کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن

مقدمه

انجمن متخصصان آموزش علوم پزشکی ایران به عنوان نهادی علمی و غیرانتفاعی با هدف رشد و اعتلای آموزش پزشکی تأسیس شده و بی شک کنار هم آمدن جمعی از صاحب نظران و متخصصان می تواند فرصتی گرانبها برای آموزش علوم پزشکی باشد. اما استانداردهای حرفه ای و رفتار بر اساس اصول اخلاقی، میثاقی است تا افراد در فرایند تلاش برای رشد و تعالی آموزش علوم پزشکی کشور در چارچوب قواعد اخلاقی عمل کرده و در مسیر راستی و مسئولیت پذیری باقی بمانند. از همین رو راهنمای رفتار حرفه ای انجمن با هدف بیان رفتار و عمل مورد انتظار از اعضای هیئت مدیره، کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن در حیطه فعالیت های مربوطه تدوین گردیده است. امید است این راهنما به افراد در اجرای درست مسئولیت های خود کمک نموده، آنها را از فشارها و نگرانی های ناخواسته دور نگه داشته و کمک کند تا منطق حاکم بر تصمیمات خود را به نحو مؤثری به اطلاع دیگران برسانند.

این راهنما بر حوزه های مختلف عملکرد هیئت مدیره، کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن حاکم خواهد بود. همچنین می تواند، الهام بخش همه کسانی باشد که با هدفی خاص گرد هم می آیند و برای دستیابی به آن هدف تلاش می کنند.

اصول و ارزش ها

ارزش ها و اصول زیر، عمل حرفه ای اعضای هیئت مدیره، کمیته ها و واحدهای تخصصی انجمن را در فعالیت های انجمن هدایت خواهد کرد و انتظار این است که افراد در فعالیت ها، تصمیمات و رفتار خود آنها را مد نظر قرار دهند.

  • صداقت و شفافیت
  • پای بندی به صداقت و شفافیت در فرایندهای تصمیم گیری
  • طراحی ساز و کارهای شفاف برای فعالیت های انجمن
  • مدیریت تعارض منافع در فرایندهای انجمن
  • درستکاری و تعهد به ارتقای حرفه آموزش پزشکی:
  • فعالیت در چارچوب استانداردهای حرفه ای آموزش علوم پزشکی
  • تلاش برای ارتقای دانش تخصصی دست اندرکاران توسعه، نوآوری و پژوهش در آموزش علوم پزشکی
  • حمایت از همه ذی نفعان و همکاران در فرایند توسعه حرفه ای در حوزه آموزش علوم پزشکی
  • حمایت طلبی:
  • تلاش برای جلب حمایت از توسعه، نوآوری و پژوهش در آموزش علوم پزشکی
  • احترام به دیگران:
  • اطمینان از مواجهه عادلانه و منصفانه با همه ذی نفعان
  • توجه به دیدگاه های مختلف و خرد جمعی در فرایند تصمیم گیری

استانداردهای رفتاری

هیئت مدیره انجمن و مسئولین کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن، در انجام وظایف محوله:

  • مسئولیت پذیری، هزینه اثربخشی و انجام فعالیت ها در بازه زمانی تعیین شده را مد نظر قرار خواهند داد.
  • چارچوب های قانونی، الزامات اداری و سیاست های انجمن را مد نظر قرار خواهند داد.
  • در استفاده از منابع انجمن، مصرف بهینه و امانت داری را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد.
  • به اعتماد اعضا و فرصتی که در اختیار آنها قرار داده شده، احترام گذاشته و مشارکت همه اعضا و متخصصان و صاحب نظران آموزش پزشکی را در فرایند تصمیم گیری تشویق کرده و مغتنم می شمارند.
  • نسبت به نظرات و جایگاه همه اعضا، از سوگیری پرهیز کرده و بی طرفی و انصاف را رعایت خواهند کرد.
  • در تعامل با سازمان های و مؤسسات ملی، منطقه ای و بین المللی اولویت ها و اهداف انجمن و حرفه آموزش پزشکی را مد نظر خواهند داشت.
  • در فرایندهای تصمیم گیری و اعلام آن به نحوی عمل خواهند نمود که امکان اطلاع از فرایند تصمیم گیری و نتیجه اقدامات انجام شده برای کلیه اعضا ممکن باشد.
  • در تعامل با اعضا و همکاران به گونه ای عمل خواهند کرد که افراد برای بیان نظرات، دیدگاه ها و آرای خود آزاد باشند.
  • در تعامل با سازمان ها و مؤسسات حمایت کننده از فعالیت های انجمن از پذیرش هدیه نامتعارف[1] و یا مزیت شخصی و سازمانی[2] مستقیم یا غیرمستقیم اجتناب خواهند کرد.
  • در مجامع عمومی، شرکت در جلسات سازمان ها و نهادها و سایر موقعیت های ارائه مشاوره و اعلام نظر، از جایگاه حقوقی خود در انجمن، برای بیان و تبلیغ دیدگاه ها و نظرات شخصی ای که موضع رسمی انجمن نمی باشد استفاده نخواهند کرد.
  • چنانچه در فرایند اقدامات خود به اطلاعاتی دست یابند که ماهیت محرمانه داشته باشد، رازداری و حفظ حریم خصوصی افراد و مؤسسات را سرلوحه تصمیمات و اقدامات خود قرار خواهند داد.
  • منافع و مصالح حرفه و انجمن را در اولویت قرار داده و تأثیر سوء منافع شخصی و ارتباطات سازمانی خود را مدیریت خواهند کرد.
  • در برنامه ریزی برای فعالیت های انجمن از جمله کارگاه ها و دوره های توانمندسازی به امکانات بالقوه همه اعضا و مؤسسات توجه کرده و در فرایند کار، ضمن توجه به تضمین کیفیت، مشارکت حداکثری و توزیع عادلانه امکانات و منابع را مد نظر قرار خواهند داد.
  • در پذیرش مسئولیت ها، اتخاذ تصمیمات و وظائف محوله نسبت به امکان بروز تعارض منافع حساس بوده و مطابق با شیوه نامه مدیریت تعارض منافع انجمن عمل کرده، نسبت به اعلام موقعیت تعارض منافع و یا اجتناب از پذیرش مسئولیت و یا اتخاذ تصمیم اقدام خواهند نمود.
  • اعضای هیئت مدیره، کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن با پذیرش مسئولیت، خود را متعهد به استانداردهای پیش گفته دانسته و پای بندی خود نسبت به آن را اعلام می نمایند.

این راهنما در جلسه مورخ ۲۳ /۵/ ۱۴۰۰ هیئت مدیره انجمن به تصویب رسید و از این پس به عنوان تعهد سازمانی، مبنای عملکرد هیئت مدیره، کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن خواهد بود.

[1] مقصود از هدیه نامتعارف هدیه ای است که بر اساس عرف جامعه نامتناسب محسوب می شود. مبنای عملی نامتعارف بودن این است که فرد دریافت کننده از اعلام عمومی هدیه و ارزش مالی آن ابا داشته باشد.

[2] مقصود از سازمان، مؤسسه ای است که فرد در آن مشغول به کار است مانند دانشگاه محل خدمت

در یافت فایل pdf از راهنمای رفتار حرفه ای اعضای هیئت مدیره،کمیته های تخصصی و واحدهای انجمن: IRSOME code of conduct-23.5.1400-for PDF